-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)
-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:45187 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

مهمترين اهداف تشكيل حكومت اسلامي را بنويسيد؟
در ابتدا لازم است ، فلسفه ً اصلي و اهداف تشكيل حكومت اسلامي و نهايت چيزي كه مي توان از حكومت اسلامي انتظار داشت ، مشخص نمود .بر اين اساس مهم ترين فلسفه و اهداف تشكيل حكومت اسلامي عبارت است از : 1.استقرار توحيد و خداپرستي در زمين و رهانيدن مردم از بندگي وفرمانبرداري غير خدا : ( ( و لقد بعثنا في كل ام رسولا ان اعبدو الله و اجتنبواالطاغوت ... ) ) . روشن است تحقق اين هدف بسيار خطير و بزرگ ، نيازمندسازمان و قدرت سياسي - اجتماعي است . 2 .رشد و تعالي علمي ، فرهنگي و تربيتي انسان ها و رهايي و ....آنان از ناداني و جهل . ( ( هو الذي بعث في الاميين رسولا منهم يتلوا عليهم آياته و يزكيهم و يعلمهم الكتاب و الحكمه وان كانوا من قبل لفي ضلال مبين ) ) ، ( جمعه ، آيه ً 2 ) . 3 .آزادسازي و رهايي توده هاي مردم و انسان هاي مستضعف از چنگال ظالمان و ستمگران و اززنجيرهاي اسارت و بردگي : ( ( ... و يضيع عنهم امرهم و الاغلال التي كانت عليهم ... ) ) ، ( اعراف ، آيه 157 ) . 4 .برپايي جامعه نمونه و مدينه فاضله ً آرماني از راه اقامه ً قسط و عدل اسلامي : ( ( لقد ارسلنا رسلنا بالبينات و انزلنا معهم الكتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط ...) ) ، ( حديد، آيه ً 25 ) . 5 .اجراي كامل قوانين آسماني اسلام با تمام ابعاد آن ( اعم از قوانين اقتصادي ، حقوقي ،اجتماعي ، سياسي ، نظامي و ...) . پس فلسفه تشكيل حكومت ، تامين نيازهاي مادي و معنوي و فراهم نمودن زمينه و بستر رشد و تكامل انسان ودر نيتجه سعادت و خوشبختي او در دنيا و آخرت است . حكومت اسلامي موظف است ، با تمامي امكانات و در حد توان خود، زمينه هاي كمال انسان ها را فراهم نموده ، زمينه هاي فساد را از ميان بردارد .اما آيا اينكه بافراهم بودن تمامي اين زمينه ها و بسترسازيها، همه ً افراد جامعه اصلاحخواهند شد، در جواب مي توان به اين آيه اشاره كرد كه : ( ( ان الله لا يغير مابقوم حتي يغيروا ما بانفسهم... ؛ هيچ قومي را تغيير نمي دهد؛ مگر آنان حال خود را تغيير دهند ) ) ، ( رعد، آيه 11 ) . بر مبناي اين اصل مهم هرگونه تغييري در سرنوشت انسان ها و اصلاح يا انحطاط اجتماعي و فردي يك جامعه ،منوط به خواست و اراده ً انسان است . افراد يك جامعه ، زماني به طور كامل اصلاح مي شوند كه بر اساس اراده ، گزينش و كنش اختياري خود بتوانند ازشرايط محيطي - كه به بركت حاكماني عادل و الهي ، قوانين به احكام وارزش ها و معارف اسلامي به وجود آمده - استفاده كنند و راه تعالي و تكامل خود را در پيش گيرند .بنابراين وجود حاكماني الهي و ساير شرايط محيطي ( قوانين اسلامي ، تامين نيازهاي مادي و رفاه ، امنيت و ...) هر چند در روندتكاملي و اصلاح جامعه امري كاملا ضروري و لازم است ؛ اما به هيچ وجه كافي نيست ؛ بلكه اراده و گزينش و كنش اختياري خود افراد يك جامعه نيز،شرط ديگر اين مجموعه است . از اين رو شاهديم كه در طول تاريخ ، با اين كه پيشوايان الهي ( مانند پيامبر اكرم ( ص ) و ايمه معصومين ( ع ) در جامعه بوده اند و تمام شرايط و زمينه هاي رشد و تعالي براي مردم فراهم بوده است ؛ اما چون همه ً افراد آن جامعه ، به چنان درك و شناخت عميق -نرسيده بودند، كه اصلاح كامل و فراگير در جامعه محقق نشد .در پاسخ سوال شما هم گفتني است كه اولا، اصول وجود حكومت در هر جامعه اي ،از ضروري ترين مسايل است . امام علي ( ع ) مي فرمايند : ( ( لابد لناس من اميربتراد فاجر ) ) و اگرنه جامعه بدون حكومت ، سر از آثار منفي و هرج و مرج درمي آورد .ثانيا، بر اساس آيات و روايات و ادله ً عقلي متعدد، در زمان غيبت امام معصوم ( ع ) ، ولي فقيه جامع الشرايط جانشين امام معصوم ( ع ) بوده وموظف به تشكيل حكومت اسلامي و اجراي قوانين و مقررات اسلامي ،پياده نمودن ارزش هاي الهي ، تامين نيازهاي مادي و رفاهي و فراهم نمودن زمينه هاي رشد و تكامل جامعه است . ثالثا، همان طور كه پيشوايان معصوم ما، هرگز مدعي اصلاح كامل جامعه نبودند؛ هيچ يك از مسوولان جامعه ًاسلامي ما نيز هرگز چنين ادعايي را ندارند و نخواهند داشت . البته آنان موظف اند زمينه هاي اصلاح جامعه را فراهم آورند؛ اما تا زماني كه خودافرادجامعه اراده نكنند، اين برنامه عملي نخواهد شد .;

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.